Dromen van lesgeven op de basisschool

Het project Oude Grieken Jonge Helden was op zijn minst een leerrijke ervaring. De droom om te mogen lesgeven leek nog veraf, maar dankzij dit project – waar ik als vrijwilliger aan deelnam – kon ik het al van dichtbij meemaken in mijn tweede bachelor. De onschuldige nieuwsgierigheid van de kinderen was aanstekelijk. Van de schijnbaar vreemde naamgevingen van de letters tot de angstaanjagende Medusa; ze hadden er allemaal een mening over.

De kans om Grieks bij te brengen aan een leeftijdsgroep van 11-12 jaar is een uitzonderlijke ervaring. Alle kinderen krijgen op die manier – ongeacht hun niveau – de kans om kennis te maken met iets, wat nog steeds lijkt voorbestemd te zijn voor de elitaire slimme kring vanaf het eerste middelbaar.

De oefening met etymologische verwantschappen van familieleden in talen gaf de kans aan de allochtone kinderen om hun tweetaligheid als een enorm pluspunt te beschouwen. De kennis van sommige leerlingen van het Mesopotamische epos Gilgamesj bleek ook verrassend relevant te zijn.

Het was een waar genoegen de kinderen hun nieuwsgierigheid te prikkelen, hun inzet te verhogen en om hen hopelijk wat taalinzicht bij te brengen.

Hanne Decraene, vrijwilliger in het project 2022